skip to Main Content
Omzetdaling Wat Te Doen

Wat te doen als de omzet van je bedrijf daalt?

De omzet van je bedrijf kan door enorm veel factoren dalen. Het kan er één zijn, maar ook meerdere. Denk hierbij aan een verschuiving van de doelgroep, toename van concurrentie, de verkoopmethode werkt niet meer, je besteedt te weinig aandacht aan het verkopen, je marketing is niet meer up-to-date of er gaat bijvoorbeeld iets mis bij je medewerkers. Het is daarom enorm belangrijk dat je goed bij jezelf nagaat waar het eventueel aan kan liggen.

Wat moet je écht niet doen bij omzetdaling?

1. Beloningen van je personeel inperken of mensen ontslaan, niet doen.
Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat dit enorm averechts werkt. Je moet namelijk je personeel uitkopen als je ze zomaar ontslaat en als je wel weer nieuw personeel wilt, kost dat ook weer extra geld. Werving en selectie kan best duur zijn, ook als het economisch wel weer beter gaat. Daarnaast zijn er bij minder personeelsleden ook minder inkomsten. Zeker als je de beloning omlaaghaalt, want ook dit kan een averechts effect hebben op de motivatie van je personeel. Ze kunnen minder hard gaan werken bijvoorbeeld. Onthoud: gemotiveerd personeel betekent ook meer omzet. We zeggen nu ook weer niet dat je je personeel nooit moet laten gaan, want het is zeker goed om eens kritisch hiernaar te kijken. Misschien zijn je personeelsleden niet meer bij de tijd en hebben ze omscholing of bijscholing nodig. Ontslaan of minder betalen is niet altijd direct de juiste oplossing. Kijk daarom verder dan je neus lang is!

2. Zo maar een financiële lening aangaan, ook niet doen.
Geld lost niet je problemen op als er intern een reorganisatie nodig is. Dit is alleen maar een uitstel van het probleem en kan ook enorm averechts werken. Zodra het geld van de lening op is, kom je weer in dezelfde vicieuze cirkel terecht. Alleen heb je er dit keer een probleem bij: je kan de lening niet aflossen.

Wat moet je dan juist wél doen bij omzetdaling?

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk dat je bij jezelf nagaat waar de omzetdaling aan kan liggen. Je kan hier zelf mee aan de slag gaan als je goed door hebt waar het aan ligt. Maar het is nooit een slecht idee om hiervoor iemand extern in te huren, vooral als je helemaal niet goed doorhebt waar de omzetdaling vandaan komt. Het is daarom altijd wel een goed idee om iemand in te huren voor interim-management, voor reorganisatie. Het kan daarnaast ook zeker geen kwaad om eens in de zo veel tijd een marketing & sales plan op te stellen. Kijk naar de sterktes en de zwaktes en kijk hoe je deze op kunt lossen.

Hulp nodig met reorganisatie bij omzetdaling? Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellen, Whatsappen of door het contactformulier in te vullen.

Back To Top