skip to Main Content
Marketingfunnel Inzetten

Wat is een marketingfunnel en hoe kan ik dit inzetten?

Een marketingfunnel is een soort trechter waar gebruikers van een bepaald platform doorheen gaan. Ze gaan door een trechter dat begint met de aandachtfase. Dit houdt in dat het eerste contactmoment met het product of de dienst plaatsvindt. Dit kan overgaan naar een overweging waarna er een aankoop kan volgen. Na een aankoop heeft een klant soms service nodig en deze moet goed zijn, want je wilt natuurlijk dat deze klant terugkomt. Niet elke bezoeker zal een betalende klant worden, maar je wilt dit percentage (van iedereen die door de funnel gaat) natuurlijk wel zo hoog mogelijk hebben. Maar hoe werkt een marketingfunnel en hoe kan je dit zo optimaal mogelijk inzetten? Dat gaan we je uitleggen in deze blog.

Hoe krijg ik bezoekers in mijn marketingfunnel en hoe overtuig ik ze om tot actie over te gaan?

De makkelijkste en meest gebruikelijke manier is via social media en dan vooral via advertenties. Via social media advertenties kan jij bijvoorbeeld aansporen op het aanmelden voor een nieuwsbrief. Niemand gaat zich tegenwoordig nog zo maar gratis en voor niets aanmelden voor een nieuwsbrief, dus denk na over een weggever. Geef iets gratis weg in ruil voor een e-mailadres. Geef bijvoorbeeld een e-book weg of een sample van jouw product. Er wordt ook vaak korting geven, dus: meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting op jouw eerstvolgende aankoop. Allemaal manieren om mensen van de aandachtfase naar de overwegingsfase te krijgen. De bezoekers die zich hebben aangemeld voor de nieuwsbrief gaan iets van jou krijgen waar ze graag gebruik van maken. In deze fase leren ze jouw dienst of product kennen en zitten ze dus in overweging om bij jou een aankoop te doen. In deze fase is het van belang dat jij deze bezoeker gaat overtuigen om een aankoop te doen.

Hoe overtuig ik mijn bezoekers om tot aankoop over te gaan?

Het is belangrijk dat je middels het mailbestand je bezoekers op de hoogte houdt, maar doe dit niet te veel. Je wilt namelijk niet als spam overkomen. Om te voorkomen dat bezoekers je vervelend gaan vinden, en ze zich gaan afmelden voor de nieuwsbrief, kan je je bezoekers ook informeren over hoe vaak je ze gaat mailen. Niet iedereen zit onaangekondigd te wachten op een dagelijkse mail van de kaasboer. Maar goed… los daarvan, zorg ervoor dat de mails die je stuurt interessant en overzichtelijk zijn. Stop dan de mail ook niet vol met lappen tekst. Kies liever voor een aantal afbeeldingen met een paar zinnen die jouw bezoekers nieuwsgierig maken. Op deze manier klikken jouw bezoekers sneller door naar jouw website of andere klikbare knoppen die in jouw mail staan. Maar hoe maak je de bezoeker nu nieuwsgierig en dan ook zodanig nieuwsgierig dat je ze overtuigd om een aankoop te doen? Dit kan je doen door middel van een korting, een spaaractie, een mooi verhaal, gratis verzending, of door middel van de zeven overtuigingsprincipes van Cialdini. Dit zijn: schaarste, wederkerigheid (voor wat hoort wat), social proof (zoals reviews en testimonials), autoriteit (wees de expert), commitment (zoals de gratis weggever), sympathie en eenheid (mensen willen ergens bij horen). Op deze manieren kun jij je bezoekers overhalen om tot aankoop over te gaan, gebruik deze dan ook optimaal!

Is het dan klaar na de aankoop?

Nee, helaas niet. Na een aankoop kan het zijn dat jouw klanten klantenservice nodig hebben. Bied je deze service niet, raak je ze kwijt en krijg je een slechte naam. Dit wil je natuurlijk niet en daarom is klantenservice superbelangrijk binnen de marketingfunnel. Een nieuwe klant binnenhalen kost meer tijd en geld dan een huidige klant onderhouden, want een tevreden klant geldt voor twee. Deze klant is dan blij met jouw diensten of producten en zal dit verder vertellen. Als deze klant niet tevreden is, zal deze het ook verder vertellen. Wanneer een klant niet tevreden is, probeer dit dan goed te maken. Dit kan je doen door duidelijk aan de klant te vragen wat er mis is en welke oplossing ze van jou verwachten. Zodra jij een andere oplossing geeft dan zij hadden gehoopt, kan de klant ook ontevreden weg gaan, ondanks dat jij denkt dat je het goed hebt opgelost.

Mocht je er niet helemaal uitkomen met de marketingfunnel of mocht jij hier graag begeleiding bij willen, dan helpen wij jou hier al te graag mee. Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellen, Whatsappen of door het contactformulier in te vullen.

Back To Top