Elk social media platform werkt anders, we zouden anders ook maar één platform hebben gehad als dit niet zo was. En omdat elk social media platform anders werkt, heeft elk social media platform ook een andere handleiding over hoe en welke content jij moet plaatsen. Elk social media platform heeft ook weer haar eigen algoritme. Maar hoe werkt dit en waar moet je rekening mee houden? Dat gaan we in deze blog voor jou uitleggen.

Waarom is social media voor je bedrijf zo essentieel?
Social media zijn in de hedendaagse samenleving niet meer weg te denken. Zo ook niet voor bedrijven. Als jouw doelgroep online te vinden is, waarom zou jij met je bedrijf dan vooral offline blijven? We zeggen niet dat je op elk social media kanaal (dat er bestaat) aanwezig moet zijn, maar kijk vooral naar waar je doelgroep zit. De meest gebruikte social media kanalen zijn toch wel Instagram en Facebook, dus zorg ervoor dat je in ieder geval daar aanwezig en actief bent! We hebben vijf redenen/ tips voor je opgesomd waarom jij met je bedrijf op social media moet gaan zitten!
1. Meer website bezoeken en hoger scoren in Google!
Doordat je op je social media kanalen kan doorverwijzen naar je website, kan dit voor meer website bezoeken zorgen. Als jij meer websitebezoekers krijgt, wordt je ook interessanter voor Google en zal je hoger op de zoekresultatenpagina komen. Dit kan er weer voor zorgen dat jij meer websitebezoekers en dus meer klanten gaat krijgen! Op Instagram doe je dit door middel van het verwijzen naar de link in bio (linkjes in een bericht zijn op Instagram niet klikbaar). Zorg er dan wel voor dat jouw websitelink in jouw introductiestukje (de bio) staat. Op Facebook werkt dit anders. Vermeld op Facebook in jouw berichten de directe link, op Facebook zijn links namelijk wel klikbaar.
2. Inspireer en je verkoopt meer!
Social media zijn minder gericht op verkoop en meer gericht op het inspireren, wat uiteindelijk leidt tot een verkoop. Ga daarom ook om deze reden niet alleen maar roepen welke producten of diensten je verkoopt, want dan ga je op den duur een hele hoop volgers (die klanten konden worden) verliezen. Deel voornamelijk kennis, inspirerende quotes, advies of een leuke quiz. We zeggen niet dat je niets meer moet gaan plaatsen over je producten of diensten, want dan snappen je volgers niet wat je nou precies aanbiedt. Beperk het aantal berichten over jouw producten of diensten dan ook tot maximaal één keer per week. Daarnaast wordt consistent plaatsen op social media beloond. Probeer om de dag dan ook iets online te zetten. Op deze manier inspireer jij je volgers vaker, waardoor ze ook sneller over gaan tot aankoop.
3. Social media vergroot je naamsbekendheid!
Door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je product of dienst te vergroten, zullen consumenten jouw merknaam eerder herkennen. Dit draagt uiteindelijk ook bij aan de extra verkopen!
4. Let op jouw concurrenten online!
Jouw grootste concurrenten zitten misschien wel op social media. Het zou zonde zijn als er (potentiële) klanten naar je concurrenten gaan als ze ook voor jouw bedrijf konden kiezen. In zo’n geval hadden ze deze optie niet, omdat jouw bedrijf niet zichtbaar was op social media. Zorg ervoor dat jij je andere concurrenten, die niet op social media te vinden zijn, een stapje voor bent. Door dus wel op social media aanwezig te zijn. Van je concurrenten, die al wel op social media te vinden zijn, kan je leren. Kijk dus wat zij doen en hoe ze dit doen. Dit zal je inspireren!
5. Volg ondernemers die social media marketing als dienst aanbieden
Misschien heb je helemaal geen budget voor het inhuren van marketeers, maar zij kunnen je wel nieuwe dingen leren! Zoek eens op #socialemediamarketing op Instagram en/of Facebook en je hebt genoeg accounts om uit te kiezen die jou gaan inspireren. Deze ondernemers delen vaak tips en tricks of nieuwe informatie over updates op social media. Hier kan jij veel van leren en zul je veel aan hebben.
En nu we het toch over hashtags hebben… Gebruik deze ook! Probeer zo veel mogelijk Nederlandse hashtags te gebruiken en je zult zien dat dit meer volgers en uiteindelijk meer klanten aantrekt.