skip to Main Content
Goede Klantenservice Is Belangrijk

Waarom is goede klantenservice zo belangrijk?

Klantenservice is niet zomaar iets wat je erbij doet, of alleen wanneer je zin hebt. Goede klantenservice moet een onderdeel zijn van je marketingstrategie. Hoe regel jij klantenservice online, hoe regel jij dit offline en wat doe jij als de klant nog steeds niet tevreden is? En waarom is dit dan allemaal zo belangrijk, moet dit dan echt? JA, en dan gaan we je in deze blog uitleggen.

Waarom is klantenservice zo belangrijk?

Goede klantenservice is enorm belangrijk, omdat dit ervoor kan zorgen dat je bedrijf staat of valt. Door een slechte en beperkte klantenservice kunnen klanten weglopen en het daarnaast delen met andere mensen. Een ontevreden klant, kan je je goede naam kosten. Zorg er dan ook voor dat alle klanten snel te woord worden gestaan op een vriendelijke en begripvolle manier. Vraag eventueel aan de klant welke oplossing gewenst is en kijk in hoeverre je dit op korte termijn kunt waarmaken. Een tevreden klant = een terugkerende klant!

Laat je marketing geen weggegooid geld zijn!

Met marketing verkrijg je nieuwe klanten. Marketing kost veel tijd en geld en daarom wil jij niet dat dit straks allemaal voor niets is geweest. Het is enorm belangrijk om je marketingstrategie aan te vullen met een sterke klantenservice.  Neem het daarom serieus en zorg ervoor dat jij of je personeel hier een duidelijke handleiding voor heeft. Wees nooit gierig maar wees altijd té gul als het gaat om de klantenservice. Is een klant niet tevreden met het resultaat of is er iets stukgegaan, zorg ervoor dat je de service of het product daarna gratis aanbiedt en geef er nog wat extra’s bij. Zoals een korting voor de volgende keer of nog een ander gratis product. Geef niet de hele winkel cadeau en overdrijf niet, want je wilt de klanten ook niet afschrikken of te veel kosten maken. Onthoud wel dat klantenservice geld kost, maar onthoud ook dat dat niet erg is. Een ontevreden klant ontevreden houden, gaat je uiteindelijk meer geld kosten.

Online klantenservice regel je zo:

Online klantenservice kan zowel via social media zijn als via de e-mail. Zorg er dan ook voor dat je social media kanalen up-to-date zijn en dat je e-mailadres makkelijk te vinden is. Via social media wordt er vaak contact opgenomen, omdat dit gemakkelijk gaat en mensen snel antwoord verwachten. Kijk daarom ook dagelijks even welke reacties er binnenkomen. Op de mail verwachten mensen vaak niet gelijk binnen een aantal minuten antwoord, maar zorg er wel voor dat je de klachten binnen een aantal werkdagen oppakt. Geef altijd eerst aan in je bericht dat je het enorm vervelend vindt en dat het niet had mogen gebeuren. Kom daarna met een oplossing en vraag of dit oké is en of de klant zelf een ander idee heeft. Blijf altijd beleefd, geef altijd een reactie en neem er ook de tijd voor om dit goed te doen.

Offline klantenservice regel je zo:

Offline klantenservice is voornamelijk in de winkel. De klanten komen terug, omdat ze niet tevreden zijn met de verleende service of er is een product stukgegaan. Vaak hebben de klanten ook geen bonnetje meer, maar zelfs dan moet je het zo goed mogelijk proberen op te lossen. Geef altijd het voordeel van de twijfel en ga ervan uit dat een klant jou niet zomaar in de maling neemt. Als het goed is herken jij de producten en weet jij wat je verkoopt. Laat dit dus geen dealbreaker zijn en help je klanten, ook in de winkel, optimaal. Geef een gratis vervangend artikel, geef korting, maar geef ook gewoon het geld terug als daar om gevraagd wordt.

Hulp en advies nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellenWhatsappen of door het contactformulier in te vullen.

Back To Top