skip to Main Content
Veelgemaakte Fouten Bij Startende Bedrijven

Veelgemaakte fouten bij startende bedrijven

Als u een bedrijf wilt beginnen, is het belangrijk dat u onderzoek doet naar wat u wel, of juist niet moet doen. Daarom hebben wij voor u een lijst gemaakt met veelgemaakte fouten die startende bedrijven maken. Een goed begin is het halve werk, zo kunt u meteen aan de slag gaan met deze tips…

1. Lanceer uw product of dienst niet te snel

Haastige spoed is zelden goed. Naast het feit dat mensen dit in uw omgeving zeggen, is het ook écht zo. Als u niet goed en lang genoeg nadenkt over de producten of diensten die u lanceert, is de kans dat dit direct goed gaat minder groot. U zult nu wellicht denken hoe u dit gaat voorkomen… Nou, een goede brainstormsessie mag niet ontbreken, u kunt hier eventueel ook nog mensen uit de omgeving bij betrekken. Verder is het belangrijk dat u een aantal dingen op papier zet. Wat zijn uw doelen en hoe wilt u deze bereiken? Wie is uw ideale klant en waarom? Denk ook goed na over de prijs die u wilt vragen. Wat is uw product of dienst waard en hoe gaat u de marketing ervan vormgeven? Het is belangrijk om dit duidelijk te hebben. Onthoud: later starten dan gepland, overkomt bijna iedereen. U kunt beter later beginnen en daarnaast alles op een rijtje hebben, dan beginnen als gepland en er een rotzooi van maken, toch?

2. Negeer uw klanten niet

Als u dan eenmaal bent begonnen en de klanten lopen binnen, is het wel belangrijk dat u er bent voor uw klanten. Dit is ook een veelgemaakte fout bij startende bedrijven. Begrijpelijk dat u zelf fan bent van uw product of dienst en denkt dat het zichzelf wel verkoopt. Helaas is dit niet altijd het geval. Wees er voor uw klanten en laat van u horen. Klanten kunnen weglopen met een vervelend gevoel. Dit wilt u natuurlijk niet en u wilt ook niet dat u een slechte naam krijgt in de omgeving. Geef het duidelijk aan als u geen samenwerkingsverband aan wilt gaan, maar negeer uw klanten nooit!

3. Geen onderscheid hebben t.o.v. concurrenten

Zelf bent u er natuurlijk van overtuigd dat uw product of dienst het beste is wat er bestaat. Dat is mooi! Houd dat gevoel vooral vol. Alleen besef u ook dat er hoogstwaarschijnlijk veel concurrentie is. Elke concurrent heeft wel iets waarin ze zich onderscheiden. Zorg ervoor dat uw bedrijf zich ook ergens in onderscheid en speel daar vooral op in. Biedt uw bedrijf het gehele plaatje aan en sluiten de producten/ diensten op elkaar aan? Laat dat zien!

4. Niet weten wie uw concurrenten zijn

Maar hoe moet u dan op zoek naar onderscheid als u niet weet wie uw concurrenten zijn? Zorg dan van tevoren dat u onderzoekt wie uw concurrenten zijn. Dit kan middels onze beste vriend Google of via sociale media, zoals Instagram en Facebook. Bekijk dan bijvoorbeeld via een aantal hashtags welke concurrenten zich ook in uw vakgebied bevinden. Als u ze heeft gevonden, bekijk dan wat ze doen, hoe ze dit doen en wat u bijvoorbeeld anders zou doen. Van concurreren kunt u leren!

5. Niet weten hoe boekhouding werkt

Dit is wederom ook een veelgemaakte fout bij startende bedrijven. Boekhouding is enorm belangrijk, omdat het hier om geld gaat en geld kan een valkuil zijn. Wellicht denkt u in het begin dat u veel geld ontvangt en dat het geld kan gaan rollen. Vergeet dan alleen niet dat u een deel moet afdragen aan de belasting. Verder zijn er ook positieve punten. Investeringen kunt u van de Btw aftrekken en ook van uw inkomstenbelasting, maar dan ook weer niet alles. O, en hoe werkt crediteuren en debiteuren en…. Er is in ieder geval genoeg wat u moet weten over de belasting en het boekhouden. Als u verder niemand in de omgeving kent die u hierbij kan helpen is het eigenlijk best een goed plan om een consult aan te vragen bij een boekhouder. Verder zijn er ook een aantal online programma’s die u hierbij goed kunnen helpen. Hier kunt u erachter komen welke dingen u echt moet weten en of het slim is om de boekhouding zelf te blijven doen, of om dit uit te besteden.

Wij kunnen u helpen bij het starten van een bedrijf. Wij komen graag vrijblijvend met u in gesprek om te kijken hoe wij u kunnen helpen met een van onze diensten.

Back To Top