skip to Main Content
Samenwerken Met Een Concurrent

Samenwerken met een concurrent?

Concurrentie is goed. Goede concurrentie zorgt ervoor dat u scherp blijft en draagt bij aan het continue streven om een zo goed mogelijk product of zo goed mogelijke dienst te leveren. Maar concurrenten zijn ook rivalen. Partijen waarmee u wellicht een haat/liefdeverhouding heeft. Kunt u samenwerken met een concurrent? Uw initiële reactie is wellicht: nee, dat kan absoluut niet. Maar is dat echt zo? Moeten concurrenten elkaar altijd bestrijden, of zijn er misschien wel mogelijkheden om op bepaalde gebieden de handen ineen te slaan en er samen beter van te worden?

Samenwerken met een concurrent? Een concurrent is niet per definitie een vijand

Aan het woord “concurrent” hangt nogal een vijandig imago. Enerzijds is dat begrijpelijk: u wilt uw concurrenten natuurlijk aftroeven. U levert een beter product of een betere dienst en u wilt de klandizie. Maar ziet u uw concurrent werkelijk als een vijand? Of misschien meer als een rivaal?

Een concurrent hoeft zeker niet uw vriend te zijn, maar waarom zou er sprake moeten zijn van een vijandige relatie? Een concurrent is niet per definitie een vijand. Het idee van samenwerken met een concurrent is wellicht nog niet eerder in u opgekomen, of u heeft dit nooit concreet onderzocht. Misschien is dit wel het moment.

Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

Wanneer u wordt gevraagd naar de verschillen en de overeenkomsten tussen u en uw voornaamste concurrent, kunt u deze waarschijnlijk moeiteloos opnoemen. Maar vraag uzelf af: benadert u deze vraag objectief of subjectief?

Vaak is het namelijk zo dat er emotionele argumenten worden gegeven op het gebied van verschillen en betreft het bij de overeenkomsten vaak open deuren. Natuurlijk bent u werkzaam in dezelfde branche, levert u dezelfde producten/diensten en bedient u (grotendeels) dezelfde doelgroep. Maar gaan de overeenkomsten niet verder dan dat?

Het interessante aan het zoeken naar overeenkomsten, is dat u vaak stuit op meer verschillen. Die verschillen kunnen u stof tot nadenken geven. In eerste instantie zoekt u de verschillen misschien op kwalitatief vlak en bent u daarbij niet objectief. Het verschil is dat u meer aandacht besteedt aan service of after sales. Of dat uw prijzen scherper zijn. Voor een mogelijke samenwerking met een concurrent zijn dit zeer interessante verschillen om vanuit een ander perspectief te bekijken.

Gebruikmaken van elkaars sterke punten

U doet bepaalde zaken beter dan uw concurrent. Maar wanneer u goed nadenkt en eerlijk bent tegenover uzelf, zijn er vast ook zaken die uw concurrent beter doet dan u. Hoe sterk zou u staan als u uw sterke punten kon combineren met die van uw concurrent? Klinkt dit interessant, dan is samenwerken met een concurrent misschien wel een reële optie voor u.

U heeft iets te winnen, maar uw concurrent natuurlijk ook. Want wat voor u geldt, geldt ook voor hem/haar: hij/zij kan gebruik maken van uw sterke punten. Zo kunnen over en weer ook zwakke punten verbeterd worden. Maar hoe zorgt u er nu voor dat u hier allebei beter van wordt?

Samenwerken met een concurrent? Gun elkaar de business

Samenwerken met een concurrent wordt mogelijk wanneer jullie elkaars sterke punten erkennen en inspelen op de verschillen die er zijn. Kan een klant met een bepaalde behoefte niet bij u terecht, maar wel bij uw concurrent? Waarom zou u niet samenwerken en deze klant doorverwijzen. Dit voelt wellicht als een verlies, maar hoeft dit zeker niet te zijn. Die klant had u namelijk toch al niet kunnen krijgen. Wanneer u deze afspraak maakt met een concurrent en uw concurrent ook klanten die niet geholpen kunnen worden naar u doorverwijst, zullen jullie beiden kunnen rekenen op meer klandizie en omzet. Zie het als een Venn diagram: u heeft allebei uw eigen klantenkring, maar er is ook sprake van een deel overlap. Door die overlap niet te zien als een bedreiging maar een kans, kunt u beiden uw klantenkring uitbouwen.

Daarbij kunnen jullie eenvoudiger afspraken maken om uit elkaars vaarwater te blijven. Wanneer elke onderneming inspeelt op de eigen sterke punten, bedienen jullie op individueel niveau jullie optimale markt en pakken jullie daarbij gezamenlijk een grotere markt. Iets waar jullie beiden van kunnen profiteren door concullega’s te zijn, in plaats van concurrenten. Misschien is dit iets om over na te denken….

Wij denken graag met u mee

Wilt u eens sparren over de mogelijkheden en uw ideeën toetsen aan de kennis van een specialist? U bent van harte welkom voor een kop koffie en een vrijblijvende kennismaking. Wij beschikken over de kennis en ervaring om u te helpen groeien. Neem contact met ons op voor een afspraak.  

Back To Top