skip to Main Content
Retailers: Crisis Nog Niet Voorbij?

Retailers: crisis nog niet voorbij?

Als we de media moeten geloven gaat het ontzettend goed met de economie en lijkt de crisis verleden tijd. Retailers horen de kassa weer rinkelen en kunnen na een dag werken met een tevreden gevoel naar de dagomzet kijken. Toch lijkt het tegendeel waar en moeten retailers zich alweer opmaken voor de volgende.

In een tijdsbestek van ongeveer twee jaar, zijn veel retailers weer langzaam uit een diep dal geklommen. Omzetten stijgen, waarvan sommige exponentieel, en het werk wordt voor veel retailers weer een stuk leuker. Veel media schrijven dat het weer goed gaat in Nederland, maar is dit ook goed genoeg? Alhoewel de crisis over lijkt te zijn, zijn we nog steeds niet op hetzelfde punt als voor de crisis. De verwachting is dat dit ook nooit meer zal gebeuren en er in het retaillandschap nog veel meer gaat veranderen.

Grote namen verdwijnen

De afgelopen jaren zijn er veel gevestigde namen, denk aan V&D, uit het straatbeeld verdwenen. Gelukkig zijn er ook weer veel nieuwe namen aan toegevoegd, waarvan sommigen ontzettend succesvol blijken. Een goed voorbeeld dat vernieuwende concepten zelfs in crisis kansrijk en succesvol kunnen zijn. De crisis is echter niet het enige wat voor een grote verandering in de retailbranche heeft gezorgd.

Ook de digitale transformatie heeft de branche namelijk flink opgeschud. Onze maatschappij is door de komst van het internet ontzettend veranderd, waardoor ook het aankoopproces niet meer is zoals het was. Nieuwe generaties doen hun aankopen niet alleen voornamelijk online, ze verwachten ook steeds meer van retailers. Denk aan vernieuwende concepten, online zichtbaarheid en het verhaal achter de winkel. Om deze veranderingen bij te benen is het van belang dat u zichzelf de volgende vragen stelt: hoe gaan we de doelgroep bereiken? Hoe gaan we om met vernieuwende verdienmodellen en waar kunnen we op inspelen? Doordat het nu weer wat beter gaat, lijken deze vragen nog niet aan de orde. Toch is dit volgens ons essentieel om in dit tijdperk als retailer overeind te blijven.

Door nu al na te denken over wat al deze veranderingen voor u gaan betekenen, heeft u nog voldoende tijd om u voor te bereiden op de volgende crisis. Wacht u rustig af? Of gaat u alvast vol in de aanval om ervoor te zorgen dat u ook deze crisis gaat overleven? Deze nieuwe veranderingen zijn namelijk niet alleen een bedreiging, ze bieden ook ontzettend veel kansen waar u als ondernemer volop gebruik van kunt maken.

Back To Top