skip to Main Content
Ondernemen Tijdens De Coronacrisis

Ondernemen tijdens COVID-19, wat te doen?

Veel ondernemers zitten met deze vraag: Ondernemen tijdens COVID-19, wat te doen? U zult vast merken dat uw omzet wat is teruggelopen, of dat klanten wegblijven. Wellicht moest uw bedrijf tijdelijk dicht of blijven mensen weg uit angst voor het coronavirus. Nu wilt u natuurlijk weten welke mogelijkheden u heeft om als ondernemer de coronacrisis zo goed mogelijk te doorstaan! We hebben een paar tips voor u op een rij gezet.

1. Kijk of uw onderneming de producten/ diensten online kan aanbieden.

Geeft u cursussen? Verplaats dit bijvoorbeeld naar een Zoom/ Teams meeting. Heeft u een restaurant? Probeer dan aan afhalen en bezorgen te doen! U zult merken dat u wellicht minder klanten heeft dan eerst, dus hoe gaan we dat oplossen? Nou, wat u kunt doen is uzelf meer online laten zien dan voorheen. Online is de nieuwe norm, van alles wordt verplaatst naar de online omgeving, denk aan meetings, doktersafspraken, cursussen en ga zo maar door. Dus waarom verplaatst u uw onderneming niet naar een online omgeving? Zorg dat u online zichtbaar bent. Gebruik de extra tijd die u nu heeft om bijvoorbeeld de website aan te passen, uw producten online te verkopen en meer aanwezig te zijn op uw zakelijke social media kanalen. U zult merken dat u hiervan gaat profiteren.

2. Doe iets extra’s!

U heeft het misschien wel gezien. Een dansclub die ineens tijdelijk een frietzaak wordt of een restaurant dat speciaalbiertjes gaat bezorgen. Get out of your comfortzone! Als u normaal gesproken diensten aanbiedt, verkoop producten uit dezelfde branche. Geeft u kookworkshops? Verkoop uw gerechten dan bijvoorbeeld en geef het recept erbij. Of ga net als veel restaurants eten bezorgen, in plaats van dat uw klanten het komen afhalen. Mensen blijven zo veel mogelijk binnen door COVID-19, motiveer ze ook om thuis te blijven en ga bezorgen! Gebruik dan uw eigen auto of huur een elektrische fiets. U zult zien dat u ook hier snel van gaat profiteren.

3. Vraag uw klanten om ideeën!

Helemaal zo gek nog niet. Vraag op uw social media kanalen of per mail aan uw klanten of zij ideeën voor u hebben om uw producten of diensten anders aan te bieden. Twee weten meer dan één! Mensen hebben meer tijd over en dus ook meer tijd om na te denken. Ze worden creatiever en denken graag met (lokale) ondernemers mee!

4. Kijk af bij je concurrenten!

Concurrenten, concullega’s, hoe u ze maar wilt noemen. Ze kunnen u in de weg zitten, maar ze kunnen u ook zeker helpen. Kijk bij uw concurrenten om te zien wat zij nu anders doen, sinds het coronavirus heeft aangeklopt. U kunt wellicht veel van ze leren!

5. Last but not least…

Zet een lach op uw gezicht en blijf positief! Voor u het weet is COVID-19 voorbij en kunnen we weer doen waar we allemaal zo goed in zijn… ondernemen!

Wij denken graag met u mee over het ondernemen tijdens de coronacrisis

MFT Consultancy denkt graag met u mee in dit vraagstuk. Vraagt u zich af wat de mogelijkheden en risico’s op het gebied van ondernemen tijdens de coronacrisis zijn? Neem dan contact met ons op. Wij maken graag vrijblijvend kennis met u om te bespreken wat wij voor u kunnen betekenen.

Back To Top