skip to Main Content
Marketing Tijdens De Coronacrisis

Marketing tijdens de coronacrisis: hand op de knip of investeren?

Eén van de (wellicht vele) lastige beslissingen die u moet maken tijdens de coronacrisis, is het gebruik van uw marketingbudget. Hoe gaat u marketing tijdens de coronacrisis inzetten? Houdt u de hand op de knip en wacht u totdat de crisis voorbij is, of gebruikt u juist deze tijd om (extra) te investeren in marketing? Voor sommigen is dit misschien een eenvoudige keuze. Anderen hebben geen keuze, omdat het geld er simpelweg niet is. Maar voor de meeste ondernemers is het vooral een erg lastige keuze. Het zijn onzekere tijden: hoe weet u of u de juiste keuze maakt? Wij lopen graag langs enkele belangrijke punten met u.

Marketing tijdens de coronacrisis: bedreigingen of kansen?

Wat betekent de coronacrisis voor uw marketing? Biedt deze bedreigingen of juist kansen? Veel is afhankelijk van uw product (of dienst). Zeker voor B2C-ondernemers en -ondernemingen is er in zeer veel sectoren sprake van een shift van de fysieke winkel naar online (de webshop).

Liggen hier kansen voor u? Veel retailbedrijven kunnen een groot gedeelte van hun producten ook online verkopen. De klandizie die u wellicht mist in de winkel, kunt u opvangen met extra verkopen vanuit uw webshop. Dit is misschien hét moment om te investeren in online marketing of om de investeringen die u hier al in doet verder op te voeren. In het tweede geval kunt u wellicht budget vrijmaken door investeringen in andere kanalen of andere vormen van marketing tijdelijk terug te schroeven.

U hoeft zeker geen retailer te zijn om in deze periode te profiteren van (online) marketing. Levert u bijvoorbeeld diensten en worden deze niet of nauwelijks geraakt door de COVID-19 crisis? Waarom zou u dan geen werk maken van marketing tijdens de coronacrisis?

“Stilstand is achteruitgang”

Men zegt vaak: stilstand is achteruitgang. Marketing tijdens de coronacrisis kan hier een goed voorbeeld van zijn. Marketing zorgt niet alleen voor directe sales. U blijft hiermee ook on top of mind bij uw klanten.

Ook wanneer u op dit moment niet direct profiteert van marketing, bijvoorbeeld omdat u producten niet kunt leveren, dienstverlening stil is komen te liggen of u door het coronavirus tijdelijk bent uitgevallen of gesloten, kan marketing tijdens de coronacrisis belangrijk voor u zijn. Wat weerhoudt u ervan om uw boodschap aan te passen? Met een call to action die niet gericht is op het nu, maar op het moment dat u weer gas kunt geven.

Uw marketingboodschappen hoeven niet op directe verkoop gericht te zijn. U kunt bijvoorbeeld ook investeren in een campagne om meer klanten in te laten schrijven voor uw nieuwsbrief. Zo blijft u in contact met hen en kunt u hen activeren op het moment dat u wel weer volledig uw producten en/of diensten kunt leveren. Op die manier komt u een eventuele klap die u nu voelt in de nabije toekomst sneller te boven.

Maak een risico-analyse

Natuurlijk liggen er wellicht ook risico’s op de loer. Wanneer inkomsten teruglopen, of uw inkomstenstroom wellicht helemaal tot stilstand komt, is marketing vaak de eerste kostenpost waarop wordt bespaard. Het antwoord dat u voor uzelf dient te vinden, is of marketing tijdens de coronacrisis ook echt een kostenpost of een investering is. Met andere woorden: gooit u geld weg, of is er kans op een return on investment?

Maak voor uzelf een duidelijke risico-analyse. Indien de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat uw financiële positie is verzwakt of misschien zelfs zorgelijk is geworden, is investeren in marketing misschien wel een onverantwoorde keuze. Misschien, want het kan ook uw redding betekenen. Maar hoe komt u hier achter?

Wij denken graag met u mee over marketing tijdens de coronacrisis

MFT Consultancy denkt graag met u mee in dit vraagstuk. Vraagt u zich af wat de mogelijkheden en risico’s op het gebied van marketing tijdens de coronacrisis zijn? Neem dan contact met ons op. Wij maken graag vrijblijvend kennis met u om te bespreken wat wij voor u kunnen betekenen.

Back To Top