skip to Main Content
Marketing Zelf Doen

Marketing? Deze dingen kun je zelf doen!

Marketing… de een vindt het fantastisch en de ander krijgt er jeuk van. We kunnen je vertellen dat dit laatste helemaal nergens voor nodig is. Er zijn een aantal onderwerpen binnen de marketing die je gemakkelijk zelf kan doen. Dan heb je in ieder geval de basis onder controle en dan kan je altijd nog een deel uitbesteden. In deze blog hebben we een lijst voor je opgesteld met onderwerpen binnen de marketing die jij zelf kan aanpakken en hoe je deze zelf kan aanpakken.

1. Schrijf een marketingplan

Een marketingplan hoeft echt niet enorm uitgebreid en extreem professioneel te zijn. Met de basis kom je ook een heel eind. De volgende onderwerpen komen onder de aandacht binnen het marketingplan:

– Wat is je doel, wat wil je bereiken met de marketing?

– SWOT-analyse: Wat zijn jouw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen binnen de markt?

– Wie is jouw doelgroep en hoe bereik je deze?

– Wat gaat je strategie zijn, hoe wil je dit aanpakken?

– Wat is je budget om deze strategie te bereiken?

– Bekijk met je budget hoe jij de marketing nu gaat inzetten. Waar besteed je geld aan uit en wat ga jij zelf doen?

Als je deze onderwerpen concreet hebt, kun jij het onderstaande lijstje verder afwerken.

2. Social media

Tegenwoordig zijn er overal apps en programma’s voor. Ga naar de App Store en download in ieder geval Canva. Met deze app kan jij mooie social media posts maken in jouw eigen huisstijl en wat jij leuk vindt. Zo ziet jouw social media er sneller professioneel uit. Zorg ervoor dat je wekelijks wat van je laat horen en laat zien dat jij bestaat!

3. Printed marketing

Heb jij een laptop? Mooi. Jij kan middels Word (maar ook via de app Canva) een poster maken of een folder. Print deze thuis of in een winkel een aantal keer uit en verspreid deze. Leg ze bijvoorbeeld bij lokale winkels neer of bij de kapper. Makkelijker kan niet, want in bepaalde winkels en bij de kapper kom je toch wel een keer. Het hoeft je dus niet eens extra tijd te kosten.

4. E-mail marketing

Middels jouw website, social media of folders kan jij mensen naar jouw nieuwsbrief lokken. Wil je weten hoe dit precies kan? Klik dan hier en lees daar onze blog over de marketingfunnel. Als je eenmaal aanmeldingen hebt voor jouw nieuwsbrief kan je deze mensen informeren over een actie, een update of deel een leuk verhaal om jouw nieuwsbrieflezers te inspireren. Mocht je het lastig vinden om met een programma te werken voor de e-mails, kan je het ook op de ouderwetse manier doen. Sla de e-mailadressen op in een Word document en voeg ze toe aan de mail als BCC. Let wel op dat dit middels de BCC moet en niet via een CC, dit heeft met privacywetgeving te maken.

Marketing zelf blijven doen, maar toch hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellenWhatsappen of door het contactformulier in te vullen.

Back To Top