skip to Main Content
Tevreden Personeel

Klanttevredenheid en personeelstevredenheid, waarom is dit zo belangrijk?

Wanneer bedrijven goed omgaan met hun personeelsleden, groeit de betrokkenheid, bevlogenheid en klantgerichtheid. Dit heeft als effect dat je loyale klantenbestand groeit en dit zorgt er weer voor dat jouw bedrijf betere resultaten behaald. Dit wordt ook wel het ‘service profit chain’ genoemd; hoe winstgevendheid en groei voortkomen uit klanttevredenheid en personeelstevredenheid. Tevreden personeel betekent nu eenmaal tevreden klanten en dat gaan we in deze blog voor je toelichten.

Klanttevredenheid en klantenservice

Klanttevredenheid is enorm belangrijk voor je bedrijf, want als je geen tevreden klanten hebt, is het snel gedaan met de zaken. Als je personeel tevreden is, dan wordt dit geprojecteerd op je klanten. Tevreden personeelsleden werken harder en zijn gemotiveerd om goed hun best te doen. Dit merken klanten bewust of onbewust en gaan sneller over tot aankoop. Daarnaast is het ook enorm belangrijk dat de klantenservice goed wordt uitgevoerd door gemotiveerd en tevreden personeel. Klantenservice is enorm belangrijk, omdat je op deze manier klanten kunt behouden en tevreden kunt houden. Een nieuwe klant krijgen kost meer tijd en geld dan het onderhouden van een tevreden klant. Daarnaast is een tevreden klant ook enorm waardevol, omdat deze tevreden klanten hun ervaringen ook in hun omgeving kunnen delen. Dit kan dus ook nog eens voor meer klanten zorgen!

Hoe houd jij je personeel tevreden?

Zorg ervoor dat je regelmatig met je personeelsleden in gesprek gaat. Vraag in dit gesprek of ze tevreden zijn en wat er anders kan om dat nog beter te maken. Het is daarnaast ook enorm belangrijk dat jij je personeel goed betaald voor het werk dat ze leveren en voor de werkervaring die ze hebben. Een goede beloning voor het geleverde werk is enorm belangrijk voor veel mensen. Alleen goed betaald krijgen, is ook niet altijd alles. Het is belangrijk dat al je personeelsleden goed met elkaar kunnen omgaan en als er iets niet goed gaat, dat dit ook op tijd herkend wordt en dat erover gesproken wordt. Het ene personeelslid kan super tevreden zijn terwijl de ander tegen een burn-out aanloopt. Het is daarom enorm belangrijk dat je met je personeel in contact blijft. Soms is het dan ook goed om de eventuele hiërarchische lagen te doorbreken en om ook als bijvoorbeeld CEO met een schoonmaker of een stagiair in gesprek te gaan. Weet wat er speelt en dan kom je al een heel eind!

Leiderschap is the key

Om maar even verder te gaan op de vorige alinea… Leiderschap speelt een essentiële rol bij het de klanttevredenheid en personeelstevredenheid. Leiders zullen een cultuur moeten creëren waarin klantenservice en personeelstevredenheid centraal staat. Daarbij is het ook enorm belangrijk dat de medewerkers de begeleiding krijgen in het waarmaken van deze klanttevredenheid en daarnaast ook de ontwikkeling van hun eigen tevredenheid. De kern van je bedrijf is je personeel, zonder je personeel kan je niet ondernemen. Herhaal deze zin eens. Besef jij je nu ook dat het enorm belangrijk is dat jij je personeel tevreden houdt?

Hulp nodig bij financiële problemen, omzetdaling, reorganisatie, marketing en/ of sales? Neem dan contact met ons op en dan gaan wij kijken wat wij voor jou kunnen betekenen!

Back To Top
× Direct contact via WhatsApp!