skip to Main Content
Een Incassobureau Op Debiteuren Afsturen

Incasso of deurwaarder inschakelen? Ga eerst de dialoog aan met debiteuren

Het kan iedere ondernemer en elk bedrijf overkomen: een klant die niet betaalt. Wanneer dit gebeurt, zijn er helaas niet altijd voortekenen. Niet elke klant licht u van te voren in over zijn/haar betalingsproblemen. Het hoeft ook niet te gaan om nieuwe of eenmalige klanten. Maar al te vaak zijn het klanten die altijd keurig hun betalingsverplichtingen na zijn gekomen en met wie u een goede relatie op heeft gebouwd. De vraag is: is een incassobureau altijd de oplossing?

Dit brengt u in een lastige situatie. U heeft recht op uw geld, maar u heeft ook respect voor uw debiteur. Misschien wel sympathie. Debiteuren die niet aan hun betalingsverplichtingen doen, kunnen u in een positie brengen waarin u liever niet terecht komt. Hoe gaat u hier op een goede manier mee om? Het is uw goed recht om – mits u aan de te volgen stappen hebt voldaan – een incassobureau of deurwaarder in te schakelen. Maar is dit de verstandigste keuze? Zeker met het oog op uw relatie zijn er wellicht andere manieren. Ga eerst eens de dialoog aan met uw debiteuren en kijk wat mogelijk is.

Overweegt u een incassobureau of deurwaarder?

Het is begrijpelijk wanneer u het inschakelen van een incassobureau of deurwaarder overweegt om debiteuren tot betalen aan te zetten. Zeker wanneer het gaat om een significant bedrag, lijkt dit al in een vroeg stadium een goede oplossing. U heeft herinneringen gestuurd, uw debiteur(en) in gebreke gesteld en nu is er sprake van verzuim. Dit geeft u het recht om een incassobureau of deurwaarder in de arm te nemen.

Dat is echter nogal een beslissing. Een beslissing die vijandig over kan komen richting uw debiteur. U heeft recht op uw geld. U heeft ook het volste recht om gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn. Alleen is een incassobureau of deurwaarder niet in alle gevallen direct de oplossing. Denk hier eerst eens rustig over na en overweeg andere opties.

Een incassobureau of deurwaarder kost u ook geld

Aan het inschakelen van een incassobureau of deurwaarder zijn voor u ook kosten verbonden. Veel bureaus werken op no-cure-no-pay basis. Hebben zij geen succes, dan kost het u ook niets. U schakelt hen echter in omdat u wel succes wilt. De kans is groot dat zij betaling af kunnen dwingen bij uw debiteuren. Maar tegen welke prijs? Enerzijds betaalt u (aanzienlijk) voor hun diensten en anderzijds zet u misschien wel een relatie op het spel. 

Dit neemt niet weg dat hulp van een deurwaarder of incassobureau een uitstekende oplossing zou kunnen zijn. U kunt dit echter beschouwen als een laatste oplossing, een stok achter de deur. Misschien is het namelijk wenselijker om eerst de dialoog met uw debiteuren aan te gaan.

Niet willen betalen versus niet kunnen betalen

Indien u te kampen heeft met debiteuren, spelen emoties vaak ook een rol. Dat is begrijpelijk. Heeft u zich echter wel eens in de situatie van uw debiteuren verplaatst? Zeer waarschijnlijk kent u de achterliggende reden van de betalingsproblemen niet. U kunt hierover in gesprek gaan. Er is namelijk gevoelsmatig een sterk verschil tussen niet willen betalen en niet kunnen betalen.

Weigert een debiteur om onduidelijke of ondeugdelijke redenen te betalen? Bijvoorbeeld wanneer uw product of dienst volgens afspraak is geleverd, maar de debiteur de deal achteraf niet meer zo ziet zitten? Dan is het begrijpelijk dat u direct maatregelen treft in de vorm van incasso of deurwaarderskantoor. Echter, wanneer uw debiteur wel zou willen betalen, maar dat momenteel niet kan doen omdat hij/zij in financieel zwaar weer verkeert, kijkt u hier misschien anders tegen aan.

Hoe zou u in zo’n geval benaderd willen worden? Stel dat u een van uw crediteuren niet kunt betalen omdat het financieel moeilijk is: zou u dan blij worden van een relatie die direct incassobrieven stuurt of een deurwaarder op u afstuurt? Zeker wanneer uw relatie altijd goed is geweest, verwacht u dan misschien enige flexibiliteit en empathie. Wellicht verwachten uw debiteuren dit ook van u, of hopen zij hier op zijn minst op. Natuurlijk bent u geen liefdadigheidsinstelling en heeft u gewoon recht op (en behoefte aan) uw geld. Maar zijn drastische maatregelen direct nodig met een debiteur met wie de verstandhouding altijd goed is geweest?

Praat en vind wellicht een oplossing

Twijfelt u of het inschakelen van een incassobureau of deurwaarder in dit stadium de juiste oplossing is? Ga eens de dialoog aan met uw debiteur. U heeft in principe niets te verliezen. Komt er niets uit, dan kunt u altijd nog vervolgstappen ondernemen om uw geld te krijgen. Maar misschien kunt u wel tot een regeling komen waarin u zich beiden kunt vinden. Dat scheelt beide partijen uiteindelijk kosten en houdt de relatie goed.

Back To Top