skip to Main Content
Social Media

Elk social media platform werkt anders, hier wat do’s en don’ts…

Elk social media platform werkt anders, we zouden anders ook maar één platform hebben gehad als dit niet zo was. En omdat elk social media platform anders werkt, heeft elk social media platform ook een andere handleiding over hoe en welke content jij moet plaatsen. Elk social media platform heeft ook weer haar eigen algoritme. Maar hoe werkt dit en waar moet je rekening mee houden? Dat gaan we in deze blog voor jou uitleggen.

Wat is een algoritme?

Het algoritme is een geautomatiseerd technisch systeem achter een bepaald programma, in dit geval het social media platform. Elk platform heeft een ander tijdsbestek waarin jouw post zichtbaar is. Op Facebook is bijvoorbeeld jouw bericht ná plaatsing nog maar 5 uur zichtbaar op de tijdlijn van andere mensen. Voor Instagram is dit 21 uur, maar op Twitter bijvoorbeeld maar 18 minuten. Je moet er dus voor zorgen dat er in dit tijdsbestek mensen jouw bericht gaan liken en hierop gaan reageren. Om het algoritme van de social media platformen een beetje te omzeilen, is het belangrijk dat jij na het plaatsen van een bericht eventjes online én actief blijft. Doe je dit niet, ga je dit terugzien in de interactie (likes + reacties + shares).

Wat kan op Facebook niet, maar op LinkedIn en Instagram wel?

#HASHTAGS! Niet doen op Facebook, zet daar liever een websitelinkje neer. Want dat laatste moet je bijvoorbeeld weer niet doen op Instagram of LinkedIn. Oké, nu gaan we wel heel snel. We gaan dit even uitleggen…

Hahstags werken niet op Facebook, dit staat chaotisch en niemand zoekt hierop. Verder heb je ook niet de mogelijkheid om hashtags te volgen, wat op Instagram en LinkedIn bijvoorbeeld wel weer kan. Op Instagram mag je maximaal 30 hashtags gebruiken bij het plaatsen van een bericht en op LinkedIn is het advies om dit tussen de 3 en de 9 te houden. Bekijk van tevoren wel goed welke hashtags relevant zijn en veel gebruikt worden. Een Engelse hashtag gebruiken terwijl je doelgroep Nederlands is, is niet zo handig. Hahstags gebruiken die door heel Instagram of LinkedIn nog maar drie keer gebruikt is, is ook niet zo handig.

Goed, dan nu over linkjes gebruik. Doe dit vooral op Facebook! Op Instagram kan je naar de link in de biografie verwijzen. Wil je hier nu meer linkjes kwijt? Dat is Linktr.ee een handig programma om te gebruiken. Op LinkedIn gebruik je ook linkjes, maar alleen als het écht moet. Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden. Als je er dan tóch voor kiest om een linkje te plaatsen, doe dit dan in de reacties. LinkedIn verandert jouw linkje naar een LinkedIn link. Daarnaast kan je jouw bereik ook enorm vergroten om de link gewoon in de reacties te zetten. Dit zorgt ervoor dat het bereik van jouw bericht groter gaat zijn. En waarom? LinkedIn wil dat de gebruiker op LinkedIn blijft en wil niet dat jij gebruikers van het platform haalt. Dit gebeurt wel als jij een linkje plaatst. Om dit algoritme te omzeilen, plaats je de link dus in de reacties.

Welke content moet ik nu op welk platform plaatsen?

Op Instagram draait alles om plaatjes (afbeeldingen) en LinkedIn draait vooral om berichten. Voeg op LinkedIn dan ook alleen een afbeelding doe als dit écht wat toevoegt. Anders ga je dit terugzien in je bereik. Op Facebook kan je hierin afwisselen. Het grootste verschil tussen Instagram en Facebook is vooral dat op Instagram eerst de afbeelding te zien is en op Facebook eerst de tekst. Op Instagram is het daarom belangrijk dat de afbeelding aantrekkelijk is. Op Facebook is het dan weer belangrijk dat de eerste zin uitnodigend genoeg is om verder te lezen en te kijken (als je een afbeelding hebt toegevoegd aan het bericht).

Hulp nodig met juridische documenten, zakelijke financieringen, marketing & sale of reorganisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op door te bellenWhatsappen of door het contactformulier in te vullen.

Back To Top