skip to Main Content

Alles zelf doen of taken uitbesteden? Wat moet ik doen?

“Alles zelf doen of taken uitbesteden?” Dit is een vraag die wij veel in onze omgeving horen. Veel ondernemers willen het liefst alles zelf doen en overal zelf de controle over houden, maar dat is niet altijd even handig. Zodra jij meer tijd steekt in andere taken, zoals boekhouding en marketing, heb jij minder tijd over voor jouw core business. Dit zijn de kernzaken die ervoor zorgen dat jouw bedrijf kan blijven bestaan. Misschien ben jij wel een schilder of heb je een webshop en heb je het hier superdruk mee. Dan is de kans groot dat jij je liever daarmee bezighoudt dan met de boekhouding of de marketing. Daarnaast is het ook begrijpelijk dat je het lastig vindt om bepaalde taken uit handen te geven. Je hebt dit altijd zelf gedaan en ineens heb je er de controle niet meer volledig over. Dus wat ga jij doen? Alles zelf doen of taken uitbesteden? In deze blog helpen wij jou om die keuze te maken.

Welke taken kan ik uitbesteden en waarom?

Voordat we je gaan overtuigen om wel of niet taken uit te besteden gaan we eerst benoemen wat je zou kunnen uit besteden. In principe kan je alles uitbesteden, maar de vraag is: wat wil je uitbesteden. Hierom is het belangrijk dat je eerst voor jezelf jouw core business op papier zet, dus wat zijn jouw kerntaken binnen jouw bedrijf. Als jij een webshop hebt, kan dit website onderhoud zijn, het verzenden van de pakketjes en het doen van inkopen. Als dit allemaal taken zijn die jij leuk vindt en graag wilt blijven doen, doen! Als jij een gedeelte uit het proces niet leuk vindt om te doen en/of je bent hier veel tijd aan kwijt, besteedt dit dan uit! Voordat je deze beslissing maakt is het handig om hierna naar de secundaire taken te kijken. Denk hierbij aan boekhouding, social media, website onderhoud of andere overige taken. Zet ook deze taken op papier en ga na waar jij veel tijd aan kwijt bent en/of welke taken jij niet leuk vindt om te doen.

En wat nu? Wat ga ik zelf doen en wat ga ik uitbesteden?

Nu je alles genoteerd hebt: ga het lijstje langs. Bekijk per taak welke veel tijd kosten en welke jij niet leuk vindt om te doen. Nu je ook dit hebt gedaan: pak het lijstje erbij met kerntaken en het lijstje met secundaire taken. Maak nu een top 3 van beide lijstjes met kerntaken en secundaire taken. Deze top 3 richt je in met taken die jij het minst leuk vindt of juist veel tijd kosten. Kijk daarnaast ook over welke financiële middelen jij beschikt en welke taken jij uit deze top 3 kan en wil uitbesteden. Dit is ook belangrijk om niet te vergeten, want uitbesteden is helaas niet altijd gratis. We zeggen ‘niet altijd’, aangezien het ook kan zijn dat jij iemand in jouw kring hebt die jouw boekhouding kan doen in ruil voor bijvoorbeeld jouw producten of diensten. Denk altijd in oplossingen en voor je het weet valt er een enorme last van jouw schouders!

Het kan zo zijn dat jij na het maken van de lijstjes erachter bent gekomen dat je toch alles zelf wilt blijven doen, dat kan natuurlijk ook! Of is het zo dat je nog steeds twijfelt over hoe of wat uit te besteden. Plan vrijblijvend een belafspraak in met ons en wij gaan samen met jou kijken wat de beste oplossing is. Klik hier om een belafspraak te maken. Of klik hier om naar de contactpagina te gaan.

Back To Top