skip to Main Content
Afstand Houden En Klanten

Klanten en afstand houden: hoe realiseert u dit?

Afstand houden en gastvrijheid: bent u eigenaar van een detailhandel of horecagelegenheid? Dan heeft u gastvrijheid ongetwijfeld hoog in het vaandel staan. Uw gasten moeten zich welkom voelen. Een bezoek aan u moet voor hen een prettige ervaring zijn. In deze tijden kan dat op zijn zachtst gezegd een uitdaging vormen. Het coronavirus dwingt iedereen tot afstand houden. Hoe gaat u hier op een goede manier mee om?

U wilt zorgen voor veiligheid en de gezondheid van uw gasten of klanten waarborgen. Dit vraagt veel van u en van hen. Iedereen is inmiddels bekend met de ingrijpende maatregelen, zoals het houden van anderhalve meter afstand, handen desinfecteren en het dragen van mondkapjes. Hoe zorgt u er nu voor dat uw gasten of klanten zich welkom blijven voelen, maar de veiligheid in uw zaak tegelijkertijd gegarandeerd wordt?

Wees duidelijk en voorkom verrassingen

Duidelijkheid rondom afstand houden en hoe u hiermee omgaat kan een hoop problemen voorkomen. Veel ondernemers maken de denkfout door aan te nemen dat iedereen automatisch rekening houdt met de geldende regels. Niets is minder waar. In de praktijk blijkt overal dat mensen gewezen moeten worden op maatregelen. Doe dit dan ook, om de gezondheid en veiligheid van uw gasten of klanten te waarborgen. Zorg ervoor dat mensen bij het betreden van uw pand gewezen worden op de maatregelen. Wees hierin echter niet belerend, maar gebied mensen vriendelijk goed te letten op de regels die in uw zaak gelden. Leg vooral ook uit waarom deze maatregelen zijn genomen. Dit kweekt bij mensen meer begrip. Laat weten dat u benaderbaar bent en dat mensen bij vragen bij u of bij uw werknemers terecht kunnen.

Toezicht op afstand houden kan helpen

Meer en meer winkels en horecagelegenheden besluiten om toezicht in te schakelen. Dat kan ook voor u een goede stap zijn. Wanneer mensen zien dat iemand toeziet op naleving van de regels en maatregelen, schept dit vertrouwen. Vergeet echter nooit dat het draait om gastvrijheid: mensen moeten zich welkom blijven voelen. Een norse beveiliger neerzetten, kan dan ook averechts werken. Niet alleen kan een verkeerde uitstraling mensen buiten de deur houden, mensen reageren ook niet altijd even goed op autoriteit. 

Investeer in het vinden van de juiste beveiliger of toezichthouder wanneer u besluit om deze stap te maken. Dat kan zijn bij een externe leverancier, maar wellicht is iemand in uw team geschikt om deze taak op zich te nemen. Het is belangrijk om iemand aan te wijzen die vriendelijk, open en respectvol te werk gaat. Doet u dit goed, dan zullen uw gasten/klanten zich welkom en veilig voelen.

Is uw inrichting geschikt voor afstand houden?

Zorgen voor voldoende afstand in uw winkel of horecagelegenheid betekent niet alleen dat uw gasten of klanten moeite moeten doen en offers moeten brengen: dit geldt ook voor u. De kans is niet groot dat u zonder aanpassingen kunt voldoen aan de door de RIVM geadviseerde richtlijnen. Om minimaal anderhalve meter afstand te kunnen waarborgen, dient u wellicht de indeling van uw pand aan te passen. Dit kan betekenen dat tafels verder uit elkaar moeten worden gezet, of (kleding)rekken minder vol komen te hangen. Ook kunt u rekening houden met de maximale capaciteit in uw pand. U stelt eisen aan uw klanten; zij mogen ook eisen aan u stellen. Alleen samen kan worden gezorgd voor een veilige situatie.

Heeft u een plan voor de escalatie?

Het is helaas een utopie om te denken dat iedereen zich te allen tijde aan de regels en voorschriften houdt. Heeft u een plan voor de escalatie? Uw klanten zijn inmiddels gewend aan de situatie. Dit betekent dat zij meestal niet voor problemen zullen zorgen. Helaas kan het gebeuren dat er een klant tussen zit die het niet zo nauw neemt met de maatregelen. Hoe gaat u hiermee om? Het is goed om hier van tevoren over na te denken. Onthoud dat het altijd verstandig is om te kiezen voor de belangen van de grootste groep. Het onwenselijke gedrag van een enkele klant of kleine groep mag niet ten koste gaan van de rest van uw klanten. Spreek mensen rustig en beleefd aan en herhaal waarom het belangrijk is om de maatregelen na te leven. U zult zien dat in veruit de meeste gevallen op deze manier problemen kunnen worden voorkomen. Zolang u maar respectvol handelt. Ontstaan er toch problemen, schakel dan de hulp van de autoriteiten in.

Wilt u sparren?

De COVID-19 crisis raakt ondernemers hard. Merkt u dat de anderhalve meter maatschappij uw retailorganisatie of horecagelegenheid hard raakt en vreest u financiële problemen? Neem contact met ons op. Wij zijn altijd bereid om met u van gedachten te wisselen. Wellicht kunnen wij u helpen met een van onze diensten. 

Back To Top